Hola de nou!
En aquest tema
hem fet una ullada pels recursos educatius que ens ofereix internet, com ara WebQuests,
caceres del tresor, blogs i wikis, com utilitzar-los per a l’aprenentatge i
fins i tot com crear-los.
Ø
En primer lloc, hem vist les WebQuests,
que són activitats guiades pels professors en les quals els alumnes, han
d’investigar i transformar la informació a través del que van troban a la web i
on resulta fonamental el treball col·laboratiu. Pel que fa al seu disseny i
extensió, les WebQuest poden ser més o menys atractives visualment o de curta o
llarga duració, però totes tenen la mateixa estructura: introducció, tasca,
procés, avaluació, conclusió i orientació didàctica.

M’han
resultat molt útils i interessants els directoris
de webs, que són col·leccions de WebQuests classificades per temes. El que
m’ha paregut ampli i complet, almenys per a la meua especialitat, és el “directori de la comunitat catalana de WebQuests” (anar a la web). En l’apartat d’empresa n’he trobat
varies, com “Crea la teua empresa”, “Fem una reunió exitosa”, “D&C Diseño y
Asesoramiento de Empresas” o “Els
elements del màrqueting”, de la que he parlat en profunditat en el post que
he inserit en el taulell col·lectiu digital. En altres apartats, també n’he
trobat d’interessants com “Això té tela”, que parla del negoci de la roba, “Vivim millor ara que abans?”, que és un
projecte multidisciplinar, “Vull trobar
feina!”, que permet als alumnes fer un recorregut per les noves maneres de
buscar feina i una molt útil per a treballar a les tutories que tracta de com
educar les emocions, i s’anomena “Educació emocional”.
Al
directori “PhpWebquest” (anar a la web),
no hi ha moltes WebQuests de la meua especialitat i algunes no estan acabades.
Però n’he trobat una força interessant, en la que amb la idea de simular la
creació d'una empresa, van seguint-se tots els passos necessaris per a la seva
posada en marxa, creant una situació en la qual
es poden integrar gran part dels continguts del Cicle Mitjà de Gestió
Administrativa. Ací vos deixe l'enllaç.
També
he navegat pel directori “Recull de
WebQuests” (anar a la web),
on n’he trobat un altra anomenada “UI!,
que passa amb els preus?”, dirigida a alumnes d’economia de Batxillerat, on
l’alumne va descobrint què és la inflació, les causes i els efectes, així com
les distintes teories que l’expliquen. La WebQuest inclou una guia per al
professorat molt detallada. Ací vos la deixe.
Per
a acabar amb les WebQuests, he consultat a la web d’EDUTIC com es crea una
WebQuest (anar a la web) des de Google Sites i com
publicar-la.
Ø En
segon lloc, he trobat un munt de Caceres
del Tresor,
que són més senzilles i concretes que les WebQuests i es carateritzen per fer
una pregunta final que permet a l’alumne demostrar els coneixements que ha anat
adquirint en la recerca d’informació prèvia. Les caceres del tresor es creen de
la mateixa manera que les WebQuests. N’he trobat algunes que m’han agradat molt
fetes per alumnes de Magisteri d’Educació Infantil, com “El reciclatge”, “L’aigua” i
“L’espai”, aquesta última amb un disseny molt atractiu, colorit i motivador
per als infants (anar a la web).
També
he trobat un recull de caceres del tresor (anar a la web) classificades per àrees i nivells, on hi ha plantilles i tutorials per a
crear-ne de noves. N'he consultat una de màrqueting (anar a la web) i també d’altres matèries. Ací vos deixe les que he
considerat més interessants:
“El text argumentatiu”
(anar a la web)
“Tirant lo Blanc, el millor
llibre del món”
(anar a la web)
“La diversitat lingüística”(anar a la web)
Ø
A continuació, he fet un petit recorregut per la gran
quantitat de Blogs
que hi ha a la xarxa (més de cent milions), fixant-me en el seu potencial com a
recurs educatiu. He vist la presentació “Blogs a les aules digitals” de la UA, on es
destaquen aspectes com què i perquè escrivim en ells, amb quin format i amb què
escrivim (Blogger) i ens ofereixen
algun exemples de blogs educatius temàtics.
Un
blog es pot adaptar a qualsevol ús en educació, tant per al treball dels
professors, com per al dels alumnes i aquests diaris electrònics constitueixen
una manera nova i excitant d’involucrar l’alumnat.
Hi
ha directoris de blogs molt interessants. A “Blogs
català : el directori del blog en català”
(anar a la web), n'he trobat un anomenat “Cerquem feina”, on s’explica com cercar feina al Facebook i al Twitter, com elaborar currículums creatius, i el funcionament
d’algunes apps per a cercar feina, com InfojobsCard
o Jobeeper.
El
“Blog sense fulls de Saül Gordillo”
(anar a la web),
és un llistat d’agregadors i directoris de blogs territorials i temàtics de
Catalunya.
Per
últim, he visitat l’”Espiral Edublogs de
Didactalia”,(anar a la web),
que des de l’any 2006 convoca un premi per a reconèixer i posar en valor el
treball i la dedicació dels docents, alumnes i famílies de l’entorn educatiu.
Ø Per
a finalitzar amb la llista de recursos educatius que ens ofereix internet, he navegat
pels Wikis,
que són webs col·laboratives que creen, mantenen i milloren els usuaris que hi
participen. També hi ha blikis,
que són blogs oberts que poden editar-se com si foren wikis. Aquesta eina ens
ofereix moltes possibilitats educatives i ens permet realitzar activitats
adaptades al nivell educatiu dels alumnes i a més afavorir la comunicació entre
professors, alumnes i pares. Si volem crear nosaltres mateix una wiki, se’ns
recomana Wikispaces (anar a la web).
A
la “Wikiteca d’AulaBlog”, trobem una
mostra de wikis educatives sobre cultura clàssica. M’ha interessat una
elaborada pels alumnes del IES Cotes Baixes d’Alcoi (anar a la web) que conté materials oberts de
grec, llatí i cultura clàssica en permanent creació.
A
“Wikiseducatius” (anar a la web),
trobem molts exemples de wikis educatives, tant de professors com d’alumnes de
tots els nivells educatius. Em crida l’atenció “EcoWiki”, amb tot tipus de materials per a la matèria d’economia
de batxillerat, i també “Orientación y
empleo” , que recull un munt de canals per a la recerca i difusió de la
informació laboral.
Molt
interessant també la wiki formada per una recopilació de tutorials que han fet
alumnes de la Universitat d’Alacant i que expliquen el funcionament d’aplicacions
web (anar a la web).
Trobem tutorials d’un munt d’aplicacions, amb el seu ús didàctic i exemples. Algunes
d’elles són “Còmic màster”, per crear
còmics, “Tagul”, per fer núvols de
paraules, “Pickmonkey”, per editar
fotografies, “LinoIt”, per fer murals
digitals amb fotos, links i vídeos i moltes més. “LinoIt” és l’aplicació amb que s’ha fet el taulell digital on hem
inserit el nostre post-it. Em pareix una ferramenta molt útil per a
l’ensenyament que de segur empraré a les meues classes. Ací està el link per a
poder crear els teus propis murals (anar a la web).
Per
últim, he consultat una presentació que parla de les possibilitats educatives
de les wikis. Podem trobar wikis d’aula, de curs, d’assignatura, de projectes,
d’activitats... Les podem emprar per fer recopilatoris, itineraris de viatges, guies
de funcionament, projectes col·laboratius, narrativa (wikinovel·les,
wikicontes... ). També es destaca que les wikis són aplicacions indicades per a
la construcció col·laborativa del coneixement.
Només ens queda
emprar-los!


Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada