Avui parlarem de maquinari TIC, en concret de la tauleta
tàctil i la pissarra digital. Hem vist les seues característiques, els
principals avantatges i inconvenients així com les seues aplicacions
pedagògiques.
· En primer lloc, a l’aula podem fer servir les tauletes com a llibre digital o com a substitut dels ordinadors
portàtils, ja que són més manejables, intuïtives i ràpides que aquests últims. La
potencialitat educativa de les tablets és innegable, i el seu ús a l’aula
incrementa la motivació dels alumnes i esdevé un complement fonamental per a l’aprenentatge
contextual. No obstant això, el seu elevat cost i fragilitat, junt a la seua
limitada capacitat d’emmagatzematge i exigència d’una banda ampla d’internet, limita
el seu ús dins de l’aula.
· Respecte a les pissarres digitals,
trobe que avui en dia, hi són el maquinari per excel·lència, sobretot les
interactives. Raul Reinoso, en la seua presentació sobre les PDI, ens parla de
pantalles tàctils de grans dimensions, que jo no coneixia, de complements per a
les PDI com ara ulleres de visió 3D, webcams i equips de so entre d’altres, de com fer-les
servir a l’aula i de la gran quantitat de recursos que les pissarres posen al
nostre abast. Pense que actualment, els seus avantatges superen clarament als
inconvenients i s`han convertit en una eina fonamental, si bé la seua
efectivitat dependrà del bon ús que en fem d’elles.
M’ha
paregut útil la web que ens proposeu per a conèixer millor les PDI (anar a la web).
He conegut el “Banc de Recursos Alexandria”, del departament d’educació català,
a més de moltíssimes propostes d’ús a les aules de les PDI. Però el que m’ha
resultat més interessant ha sigut conèixer “la Teoria Cognitiva dels
aprenentatges multimèdia” del Psicòleg Richard E. Mayer i els principis bàsics
per a elaborar presentacions que es deriven d’ella. També és curiós el prototip
de PDI de Michael Peshkin, pensat per a poder fer la classe mirant cap avant.
El problema és que has d’escriure del revés!
· Per últim, també s’ha fet menció de la importància dels llibres de text digitals. Per a mi, en
són una ferramenta més motivadora per als alumnes que els llibres tradicionals.
A més, junt a una metodologia activa, l’alumne es converteix en el protagonista
del seu aprenentatge, sempre amb el suport del mestre que actua com a orientador.
He consultat la prestatgeria de XTEC (anar a la web),
que és un servei per a docents que permet escriure llibres de manera
col·laborativa a través d’internet.
Per a finalitzar,
al meu parer hi ha dos raons per les quals la tecnologia és fonamental a les
aules. D’una banda, el seu ús suposa una major motivació i interès per part de
l’alumnat i d’altra constitueix un impuls a la renovació de la metodologia dels
professors.
Ara bé, utilitzar
tecnologia no és sinònim d’innovar. Cal fer un bon ús d’ella, sino de res ens servirà
la despesa econòmica que suposa l’adquisició de noves tecnologies. La clau per
a mi, està en la formació del professorat i en l’adaptació de l’enfocament didàctic
i la metodologia als recursos
disponibles.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada