dimecres, 14 de desembre del 2016

TILC: Comunicació a internet"

Hola a tots de nou!

Hi ha una necessitat real a les aules, que posa de manifest un canvi metodològic que facilite la creativitat i done un rol més actiu a l'alumne. Els joves que avui dia estan als instituts són natius digitals, és a dir, han nascut immersos en un món tecnològic que veuen interessant alhora que imprescindible per al seu dia a dia i el seu futur.

Resultat d'imatges de nativos digitales imagenes

És per això que en aquest tema hem aprés una mica més sobre les xarxes socials i com emprar-les a l’escola. I és que l’aula en sí és una xarxa social.

En primer lloc, hem vist què són les xarxes socials, amb un interessant vídeo educatiu de Common Craft i un útil diccionari on trobar el lèxic propi de les xarxes. Hem aprés quins són els tipus de xarxes socials: horitzontals o verticals, generals o educatives i pures, associades a plataformes o associades a aplicacions.

Hem continuat amb un anàlisi dels avantatges, desavantatges i perills de les xarxes socials, amb interessants documents sobre els perills i consells per als pares i educadors. Se’ns han presentat dos campanyes publicitàries que parlen als joves en el seu llenguatge, convidant-los a pensar abans d’actuar o  a saber reconèixer quan una situació no està bé. Ací deixe alguns missatges “cool” per a enviar a aquells amics que s’han passat de la ratlla.

AffectionObsession_Web_HeroExceedTextLimit_Web_HeroSpreadTerribleLies_Web_Hero

Com que aquest ha sigut un dels fils de discussió al fòrum, hem llegit també una guia per a xarxes socials, que malgrat pot parèixer exagerada, és important conèixer-la (anar al document). En definitiva, la conclusió que podem extraure’n és que a les xarxes socials hauríem d’actuar amb la mateixa prudència amb què actuem en el nostre dia a dia i que els professors, juntament amb els pares,  tenim l’obligació d’educar als xavals en aquest sentit.

També hem parlat sobre les possibilitats de les xarxes socials, en l’àmbit general i en l’educatiu en particular, mitjançant una presentació on Jordi Jubany i Vila ens llança una reflexió: Podem transformar a l’aula la informació i la comunicació en coneixement? També hem vist diferents propostes d’utilització d’una xarxa, l’Instagram a l’aula. De segur que aprofitarem el seu potencial com a eina d’aprenentatge i comunicació!

Resultat d'imatges de redes sociales

Per últim s’ha introduït una reflexió sobre la conveniència o no d’emprar la tecnologia mòbil com a ferramenta educativa. Hem vist un vídeo molt interessant de Enric Serra i Silvia Solá sobre el U-leanirng i la utilitat de les apps per a i-phone i Android a l’escola. Més preguntes a l’aire: Hem d’abandonar els professors els blogs i les wikis i llançar-se a utilitzar i crear apps? Apps si o no? La resposta, com sempre en educació és saber gestionar l’hetereogenitat.
Resultat d'imatges de tecnologia movil

Com a cloenda, s’han presentat dos articles sobre els centres educatius del futur, quina passada! i sobre l’escola que no volem, on Elena Ferro reflexiona sobre quines coses no estem fent massa bé en l’educació i que no es pot fer cap reforma d’esquena als mestres.
He de dir que m´han agradat moltíssim les idees de la web “100 inspiring ways to use social media in the classroom” (anar a la web). De segur que n’empraré alguna!

A continuació, parlaré de la xarxa social Instagram. Malgrat que la coneixia, mai no l’havia utilitzat. M’ha cridat l’atenció que Instagram és alhora una xarxa social, una aplicació mòbil per a fer fotos i una web que permet compartir imatges i vídeos. A més  a més, és gratuïta i es poden fer fotografies, aplicar filtres i marcs i compartir-les, ja sigui a la mateixa plataforma o a diverses xarxes socials. Es poden fer servir aplicacions interessants com ara Instamap (buscador de fotos segons la ubicació o un fil determinat), Instaprint (es pot llogar per a imprimir a l’instant), Tweegram (converteix un text en imatge)...Crec que pot tindre possibilitats a l’aula i m’han agradat molt les propostes del document abans esmentat.

Resultat d'imatges de instagram

Per altra banda, propose Facebook com a  xarxa social  per a utilitzar a l’aula, perquè crec que ens ofereix moltes possibilitats a nivell educatiu, sobre tot als cicles formatius, per l’edat dels alumnes. Al Facebook podem crear grups totalment tancats, obrir debats, xarrades, compartir contingut de tot tipus, etc. Per exemple, per a explicar què és la inflació, penjaria articles de premsa amb qüestionaris adients, obriria el debat de si és o no bona la inflació per a l’economia i proposaria un “brainstorming” amb mesures per a combatre-la o fomentar-la. Penso que d’aquesta manera fomentem la creativitat de l’alumne, alhora que li donem un rol més actiu en el seu procés d’aprenentatge. A més a més millorem la seua competència digital i fomentem la cooperació entre els alumnes.

Resultat d'imatges de facebook

Respecte a l`ús de la tecnologia mòbil a les aules diré que aquestes aplicacions estan cridades a ser les protagonistes d’una nova manera d’ensenyar, d’aprendre i de relacionar-nos: és l’anomenat m-learning o aprenentatge ubicu, aprendre a qualsevol lloc i a qualsevol moment.

Les apps són una acadèmia a la butxaca, i constitueixen una eina educativa de segur profitosa però sempre que siguen de qualitat, estiguen adaptades pedagògicament, no fomenten la desigualtat entre els alumnes i en fem un ús correcte d’elles a les aules.

Per a concloure aquí teniu el tweet que he publicat:

@Lanabelita #TILCiTIC És veritat, Ana! Tothom sap alguna cosa, tothom ignora alguna cosa, per aixó aprenem(P.Freire) i les xarxes socials ens ajuden!


Fins a la pròxima!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada