Hola a tots de nou!
Hi ha una necessitat real a les aules, que posa de
manifest un canvi metodològic que facilite la creativitat i done un rol més
actiu a l'alumne. Els joves que avui dia estan als instituts són natius
digitals, és a dir, han nascut immersos en un món tecnològic que veuen
interessant alhora que imprescindible per al seu dia a dia i el seu futur.
És per això que en aquest tema hem aprés una mica més
sobre les xarxes socials i com emprar-les a l’escola. I és que l’aula en sí és
una xarxa social.
En primer lloc, hem vist què són les xarxes socials, amb
un interessant vídeo educatiu de Common Craft i un útil diccionari on trobar el
lèxic propi de les xarxes. Hem aprés quins són els tipus de xarxes socials:
horitzontals o verticals, generals o educatives i pures, associades a
plataformes o associades a aplicacions.
Hem continuat amb un anàlisi dels avantatges,
desavantatges i perills de les xarxes socials, amb interessants documents sobre
els perills i consells per als pares i educadors. Se’ns han presentat dos
campanyes publicitàries que parlen als joves en el seu llenguatge,
convidant-los a pensar abans d’actuar o
a saber reconèixer quan una situació no està bé. Ací deixe alguns
missatges “cool” per a enviar a aquells amics que s’han passat de la ratlla.



Com que aquest ha sigut un dels fils de discussió al
fòrum, hem llegit també una guia per a xarxes socials, que malgrat pot parèixer
exagerada, és important conèixer-la (anar al document). En definitiva, la conclusió que podem
extraure’n és que a les xarxes socials hauríem d’actuar amb la mateixa
prudència amb què actuem en el nostre dia a dia i que els professors, juntament
amb els pares, tenim l’obligació
d’educar als xavals en aquest sentit.
També hem parlat sobre les possibilitats de les xarxes
socials, en l’àmbit general i en l’educatiu en particular, mitjançant una
presentació on Jordi Jubany i Vila ens llança una reflexió: Podem transformar a
l’aula la informació i la comunicació en coneixement? També hem vist diferents
propostes d’utilització d’una xarxa, l’Instagram a l’aula. De segur que
aprofitarem el seu potencial com a eina d’aprenentatge i comunicació!
Com a cloenda, s’han presentat dos articles sobre els
centres educatius del futur, quina passada! i sobre l’escola que no volem, on
Elena Ferro reflexiona sobre quines coses no estem fent massa bé en l’educació
i que no es pot fer cap reforma d’esquena als mestres.
He de dir que m´han agradat moltíssim les idees de la web
“100 inspiring ways to use social media in the classroom” (anar a la web). De segur que
n’empraré alguna!
A continuació, parlaré de la xarxa social Instagram. Malgrat que la coneixia, mai no l’havia utilitzat.
M’ha cridat l’atenció que Instagram és alhora una xarxa social, una aplicació
mòbil per a fer fotos i una web que permet compartir imatges i vídeos. A
més a més, és gratuïta i es poden fer
fotografies, aplicar filtres i marcs i compartir-les, ja sigui a la mateixa
plataforma o a diverses xarxes socials. Es poden fer servir aplicacions
interessants com ara Instamap (buscador de fotos segons la ubicació o un fil
determinat), Instaprint (es pot llogar per a imprimir a l’instant), Tweegram (converteix
un text en imatge)...Crec que pot tindre possibilitats a l’aula i m’han agradat
molt les propostes del document abans esmentat.

Per altra banda, propose Facebook
com a xarxa social per a utilitzar a l’aula, perquè crec que ens
ofereix moltes possibilitats a nivell educatiu, sobre tot als cicles formatius,
per l’edat dels alumnes. Al Facebook podem crear grups totalment tancats, obrir
debats, xarrades, compartir contingut de tot tipus, etc. Per exemple, per
a explicar què és la inflació, penjaria articles de premsa amb qüestionaris
adients, obriria el debat de si és o no bona la inflació per a l’economia i
proposaria un “brainstorming” amb mesures per a combatre-la o fomentar-la.
Penso que d’aquesta manera fomentem la creativitat de l’alumne, alhora que li
donem un rol més actiu en el seu procés d’aprenentatge. A més a més millorem la
seua competència digital i fomentem la cooperació entre els alumnes.
Respecte a l`ús de
la tecnologia mòbil a les aules diré que aquestes aplicacions estan
cridades a ser les protagonistes d’una nova manera d’ensenyar, d’aprendre i de
relacionar-nos: és l’anomenat m-learning o aprenentatge ubicu, aprendre a qualsevol
lloc i a qualsevol moment.
Les apps són una acadèmia a la butxaca, i constitueixen una eina
educativa de segur profitosa però sempre que siguen de qualitat, estiguen
adaptades pedagògicament, no fomenten la desigualtat entre els alumnes i en fem
un ús correcte d’elles a les aules.
Per a
concloure aquí teniu el tweet que he
publicat:
@Lanabelita #TILCiTIC És veritat, Ana! Tothom sap alguna cosa, tothom ignora alguna cosa, per aixó aprenem(P.Freire)
i les xarxes socials ens ajuden!
Fins a la pròxima!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada